Kultni šuplji kamen u Orljanu kod Doljevca isceljuje mističnom silom

Mnogi pohode Šuplji kamen u nadi da će ozdraviti ili dobiti porod. One koji su oskrnavili ovo kultno mesto zadesile strašne nesreće

 

O čudotvornim moćima Šupljeg kamena na brdu Kukumiga, nedaleko od Niša i dalje se pričaju neverovatne priče. Ono što je viđeno i što se istinski zna je da ljudi neprestano dolaze.

Sa mnogo nade, ljubavi i molitve, približe se kamenu, prekrste se i tri puta se provuku ispod njega, a kašikom sastružu malo praha sa kamena koji onda razmute u vodi i popiju.

Oblikom je kao ćirilično slovo „P“, a kako se nalazi u ataru sela Orljana, naziva se i „Orljanski šuplji kamen“.

Vekovima već teško oboleli i oni koji ne mogu da dobiju porod pohode kultni Šuplji kamen kod Orljani u doljevačkoj opštini. Mnogi tvrde da im je Šuplji kamen pomogao, čak i tamo gde zvanična medicina nije imala uspeha.

Naravno, ima i skeptika, ali one koji imaju muke njihovo mišljenje ne interesuje. Štaviše, iz godine u godinu sve je više ljudi iz cele Srbije kojima je Šuplji kamen ostao jedina nada u ozdravljenje ili da dobiju potomstvo.

Šuplji kamen nalazi se na brdu Kumiga, koje zovu i Komiga i Kukumiga. Brdo je naspram srednjovekovnog utvrđenja Koprijan, poznatijeg kao Kurvingrad.

Kumiga je na levoj a Koprijan na desnoj obali Južne Morave. Ovde se susreću Niška i Leskovačka kotlina, koje deli tesnac od nekoliko stotina metara.

 

 

Mesto je imalo strateški značaj u prošlosti, pa je tako u 14. veku i podignuto utvrđenje Koprijan na jednom obronku Selicevice. A na brdu Kumiga, na dobričkoj strani, u 11. veku sagrađena je Crkva Svetog Jovana Krstitelja, više puta ruinirana i obnavljana. Šuplji kamen je par stotina metara niže od crkve.

Ne zna se tačno kad je narod počeo da pohodi Šuplji kamen, ali prema letopisu orljanske Crkve Svete Petke, bilo je to posle smrti nekad nadaleko poštovanog monaha drevnog Manastira Svetog Jovana, od kojeg je ostala samo crkva.

Postojanje manastira u novije vreme potvrdili su i arheolozi prema ostacima konaka i drugim materijalnim nalazima.

Monah o kojem je reč povukao se iz manastira u isposnicu kod Šupljeg kamena. Kad je umro, narodje iz poštovanja počeo da dolazi kod njegove isposnice da bi palio sveće. Tako je sasvim slučajno i otkrio da Šuplji kamen ima isceliteljske moći.

Veće poštovanje Šupljeg kamena od same Crkve Svetog Jovana naljutilo je posle Prvog svetskog rata nekog orljanskog sveštenika, i on je u saradnji sa predstavnicima sreske vlasti ovo mesto minirao.

Ali, sve koji su učestvovali u tom skrnavljenju Šupljeg kamena ubrzo su zadesile strašne lične i porodične nesreće. Videvši to, meštani Orljani su ponovo postavili kamene blokove Šupljeg kamena i zabetonirali ih.

 

 

Meštani obližnjeg sela Orljana ispričali su nam da seo isceliteljskim moćima Šupljeg kamena, kojeg po neko naziva i Lekovitim kamenom, odavno mnogo toga zna.

U novije vreme narod koji pohodi ovo kultno mesto provlači se tri puta ispod Šupljeg kamena.

Provlačenje ispod njega, navodno, pomaže u izlečenju od raznih bolesti. Kažu, mnogi su se uverili u stvarnu moć ovog kamena. Veruje se da kamen onima koji ispod njega prođu, donosi ljubav. Posećuju ga i žene koje ne mogu da zatrudne, nadajući se da će posle toga imati porod.

POŠTOVANJE O tome koliko narod veruje u isceliteljsku moć Šupljeg kamena svedoči i zapis u letopisu crkve iz koga se vidi da su u prvim decenijama prošlog veka mesni sveštenik Kosta Prvulović i tadašnji sreski načelnik minirali stenu i porušili je da bi naterali narod da posećuje crkvu, a ne kamen. Međutim, to nije uspelo, jer je narod ponovo sastavio kamen i učvrstio ga betonom.

Potom se kašičicom ogrebe malo od kamena i to se razmuti sa vodom i popije. Zbog toga se na tom mestu vidi i mnogo kašičica. U znak blagodarnosti ljudi na grane okolnog drveća vezuju marame, maramice, čarape i slične male poklone.

Oni predstavljaju dar za izlečenje koje se očekuje, a posebno za dugo željeni porod.

Najviše ljudi je u noći između 6. i 7. jula, uoči Svetog Jovana. Naročito je poslednje tri godine Šuplji kamen posećen u ogromnom broju, kao i crkvica na brdu, od kako doljevačka opština organizuje Sabor Svetog Jovana Krstitelja.

Od 2011. godine u narodnom običaju provlačenja kroz Šuplji kamen učestvuju i sveštenici, koji od očasnicima na prilazu čitaju molitve, a posle provlačenja ih škropi svetom vodicom.

LETOPIS Kult Šupljeg kamena objašnjen je u letopisu ovdašnje crkve. U njemu između ostalog piše: „ima izgleda da je crkva na brdu tokom srednjeg veka služila kao manastir, a nedaleko od nje u stenama da je bila isposnica nekog monaha, koji je još za života u narodu mnogo poštovan, pa su zbog toga za sami Šuplji kamen kasnije vezane i razne kultne radnje.

Komentariši:

Vaša email adresa neće biti objavljena.Obavezna polja su označena *

*